Stichting de Zoek naar Schittering

Stichting de Zoek naar Schittering wil met poëzie plekken in de openbare ruimte verfraaien en taalplezier uitdragen. In de wijk Hordijkerveld in IJsselmonde, Rotterdam realiseert stichting de Zoek naar Schittering samen met kunstenaar Ricardo van Zwol  gevelgedichten in combinatie met muurschilderingen aan de Emelissedijk. Daarbij betrekken we bewoners door hun ideeën en poëzie te gebruiken.

Bewoners uit Hordijkerveld worden opgeroepen een eigen gedicht in te sturen voor op een gevel in hun wijk; een tip te geven voor een ander, bestaand gedicht dat zij mooi vinden óf een onderwerp in te dienen voor het gevelgedicht dat ze bij hen, de straat en de wijk vinden passen. Tot 18 oktober 2020 kunnen de Hordijkervelders hun onderwerpen, eigen gedicht of tip insturen via mijntip@gevelgedicht.nl.
Het eerste gevelgedicht wordt geselecteerd uit door bewoners van Hordijkerveld ingezonden gedichten. Het tweede gevelgedicht, waar Stichting Daniel van der Vorm aan bijdraagt, wordt op basis van de onderwerpen van bewoners geschreven door de dichter Joz Knoop uit IJsselmonde. Als we erin slagen voldoende fondsen te werven realiseren we een derde gevel met een gedicht van een ‘getipt gedicht’ door bewoners.  Ricardo van Zwol (R75, Studio voor Kunstwerk) ontwerpt de muurschilderingen op basis van deze ideeën en gedichten van de bewoners. Om hen te helpen een eigen (gevel)gedicht te schrijven is er voor jongeren van 12 tot en met  18 jaar op dinsdag 6 oktober een poëzie workshop door Nabil Thkidousset en de Jeffrey de Ruijter, beiden schrijver, verhalenverteller en spoken word artist / dichter. Uitvoering aan de gevels in het project Gevelgedichten Hordijkerveld is gepland eind oktober en november, als de weersomstandigheden het toelaten, en anders in voorjaar 2021.

Meer informatie vindt u op www.hordijkerveld.gevelgedicht.nl

Volg het project ook via @dezoeknaarschittering op facebook en instagram.