Stichting de Zoek naar Schittering

Met De Gedenktuin willen we een herdenkingsplek voor kinderen realiseren op een Rotterdamse begraafplaats, om gedenken door kinderen te ondersteunen. Het doel is kinderen te helpen bij het afscheid nemen, het herinneren en hun verlies een plek te geven. Verlies van een overleden vriendje uit de buurt of van school, van een zusje, broertje, vader of moeder.

Het moet een ‘levende plek’ voor actief gedenken worden, waar kinderen (en ouders) actief hun dierbaren gedenken, of juist kunnen zijn en berusten, maar ook spelen, de huisjes en omgeving betrekken in hun spel of herinneringen kunnen achterlaten. Herinneringen kunnen letterlijk een plekje krijgen, doordat er in uitgespaarde holtes in de huisjes bijvoorbeeld tekeningen kunnen worden geplaatst. De Gedenktuin bestaat uit vijf massief houten huisjes op palen ontworpen door de initiatiefnemers, de typografisch ontwerper Monice Janson en ontwerper openbare ruimte Leontien Wiehink. De Gedenktuin krijgt een plaats op de Zuiderbegraafplaats van de Gemeente Rotterdam.

De Gedenktuin