Stichting Cultuurwerkplaats IJsselmonde

Podium Islemunda

Podium Islemunda is de culturele huiskamer van Rotterdam-IJsselmonde. Vanuit een theaterzaal, filmzaal en vijf multifunctionele studio’s organiseert het podium een breed cultureel programma voor een breed publiek in IJsselmonde. In het podium bevindt zich een horecavoorziening: Brasserie op Zuid. Naast het podium staat een school voor voortgezet speciaal onderwijs: VSO Herenwaard. Op de school zitten zeer moeilijk lerende kinderen tussen de 12 en 20 jaar. De school leidt deze jongeren op richting arbeid en dagbesteding.

De Smaakmakers is een nieuw samenwerkingsproject van het podium, de horeca en de school. Onder begeleiding van professionals van de horeca en de school zijn leerlingen van VSO Herenwaard (voortgezet speciaal onderwijs) op maandag en dinsdag van 10 tot 15 uur verantwoordelijk voor de bediening en de keuken. Door de kwaliteiten van de jongeren te laten zien, kunnen we de beeldvorming rondom deze jongeren positief beïnvloeden. Deze praktijkervaring vergroot hun kansen om volwaardig mee te doen in de maatschappij.

Met sociaal ondernemerschap willen Podium Islemunda en Brasserie op Zuid de drempel van het gebouw verlagen en gastvrijheid en samenzijn in IJsselmonde vergroten. We delen onze kennis en ervaring met het horecavak met de leerlingen.