Stichting de Zoek naar Schittering

Love Letter XL wil een fragment, strofe of geheel tweetalig Nederlands- Arabisch gevelgedicht realiseren in Katendrecht. Het wordt samen met bewoners van Katendrecht en Wilhelminapier gekozen uit een selectie van vijf liefdesgedichten van de in Katendrecht woonachtige dichter Mohamed Aachboun. Tijdens de periode van HAPPY NEW BEGINNINGS van het kunst- en erfgoedproject Dutch Love Letters, die eraan voorafgaat in januari-februari, worden bewoners al geïnformeerd en uitgenodigd bij tweetalige voordrachten van Mohamed Aachboun en Jeroen Naaktgeboren. De bezoekers en bewoners kunnen hun keuze voor één van de vijf gedichten aangeven en die nemen we mee in de definitieve selectie tijdens Love Letter XL van een regel of fragment van één van de liefdesgedichten voor aan een gevel. Een mini bundel met de vijf door Nisrine Mbarki vertaalde liefdesgedichten wordt verspreid.

Love Letter XL maakt met het gevelgedicht verbinding(en) in de wijk tussen en binnen verschillende soorten gemeenschappen door middel van poëzie zichtbaar en vergroot de positieve verbinding (of: liefde) die er is uit. Letterlijk in een gevelgedicht: als het ware een liefdesbrief voor iedereen, vandaar de naam Love Letter XL.

De uitvoering van het project loopt vanaf maart tot uiterlijk juni/juli 2020. In deze periode wordt een definitieve keuze gemaakt voor het gedicht, een geschikte gevel gezocht, toestemming geregeld van eigenaren en/of bewoners, een ontwerp gemaakt, de aanbrenging georganiseerd en uitgevoerd met tot slot een feestelijke onthulling met voordrachten door Mohamed Aachboun en Jeroen Naaktgeboren. Stichting Daniel van der Vorm draagt met haar toekenning samen met andere fondsen bij aan de realisatie van het gevelgedicht.

Love Letter XL is te volgen via www.loveletterxl.nl en online via Dutch Love letters of de website van stichting de Zoek naar Schittering. Social Media via de facebook en instagrampagina’s van Dutch love letters @dutch_love_letters en @geenpoeha_poëzie.

Het project Love Letter XL is een samenwerking tussen stichting de Zoek naar Schittering en Dutch Love Letters.